آتنا یک دهه شصتی

درختان نخل

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۲۲ ب.ظ
  1. در حالی که تاکنون هیچکس شاهد سونامی به وجود آمده در اثر برخورد شهاب سنگ نبوده است اما دانشمندان معتقدند که بیش از ۳٫۵ میلیارد سال پیش یک سونامی ایجاد شده در اثر برخورد شهاب سنگ باعث از بین رفتن موجودات شده است.
  2. در حالی که امواج تولید شده توسط باد ممکن است بین ۳٫۲ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند، سرعت امواج سونامی می تواند تا ۹۷۰ کیلومتر در ساعت و به اندازه سرعت یک جت برسد.
  3. دانشمندان معتقدند که در حدود ۴۸۰۰ سال پیش یک شهاب سنگ در اقیانوس هند به زمین برخورد کرده و باعث به وجود آمدن سونامی شده که ارتفاع امواج ان به ۱۸۰ متر می رسیده است.
  4. در صورتی که صفحات پوسته زمین با یکدیگر برخورد کرده و یکی از آن ها بر رو یا زیر دیگری فرو برود باعث ایجاد سونامی می گردد. این در حالی است که اگر صفحات از یکدیگر دور شده و یا در آن ها شکاف ایجاد شوند باعث به وجود آمدن سونامی نمی شود.
حقایقی از سونامی در خصوص سرعت و ارتفاع امواج

حقایقی از سونامی در مورد سونامی های بزرگ

  1. درختان نخل با تنه های بلند خود به خوبی در سواحل زندگی می کنند. با اینکه اغلب آن ها مورد برخورد سونامی واقع می شوند اما به خوبی می توانند در سالم باقی بمانند.
  2. سونامی اقیانوس هند که در سال ۲۰۰۴ روی داد نزدیک به ۲۸۳ هزار نفر را کشته و یا مفقود نمود. قربانیان این سونامی نه تنها افراد محلی بلکه حدود ۹ هزار نفر از آن ها گردشگرانی از استرالیا، سوئد، انگلستان و ایالات متحده بودند که تعطیلات کریسمس خود را در این سواحل می گذراندند.
  3. دانشمندان بر این باورند که سونامی بعدی ممکن است در جزایرقناری روی دهد. این سونامی بزرگ امواجی به ارتفاع ۳۰ متر ایجاد کرده که با گذر از اقیانوس اطلس می تواند به شهرهای ساحلی آمریکا مانند نیویورک، بوستون و میامی آسیب وارد نماید.
  4. سونامی بزرگ (mega-tsunami) یک سونامی با امواج بسیار بلند است که معمولا در اثر لغزش زمین ایجاد می گردد. یک سونامی بزرگ در سال ۱۹۵۸ در خلیج لیتویا (Lituya) در آلاسکا رخ داده و بلندترین امواج ثبت شده با ارتفاع ۵۳۴ متر را ایجاد کرد. در این سونامی به طور شگفت انگیزی تنها ۲ نفر کشته شدند.
حقایقی از سونامی در مورد سونامی های بزرگ

حقایقی از سونامی و نحوه دوری از آسیب های آن

  1. افراد اغلب پس از اولین موج سونامی کشته می شوند. زیرا آن ها معمولا یا به داخل خانه های خود آمده و یا برای کمک به دیگران به ساحل می روند و با موج دوم آسیب های زیادی وارد خواهد شد.
  2. اگر گرفتار امواج سونامی شدید بهتر است که شنا نکرده و تنها یک وسیله شناور پیدا کنید و اجازه دهید تا مسیر آب شما را جا به جا نماید.
  3. سیچز (Seiches) شبه سونامی بوده اما به جای اینکه در دریاها و اقیانوس ها روی دهد در آب های محصور مانند دریاچه ها یا دریاهای داخلی ایجاد می شود. این امواج معمولا کوچکتر بوده و آسیب کمتری نسبت به سونامی ایجاد می نماید.
  4. کلمه سونامی گرفته شده از کلمه ای ژاپنی به نام موج بندر (tsu = harbor + nami = wave) است. این نشان دهنده تاریخ سونامی در کشور ژاپن می باشد.
  5. هنگامی که امواج سونامی با سرعت معمولی به اندازه ۳۵ کیلومتر بر ساعت با ساحل برخورد می کند، سرعت حرکت آن در ساحل بسته به شیب و محیط ساحلی متفاوت خواهد بود. قابل ذکر است که تاثیر نیروی بازگشت امواج سونامی به داخل دریا می تواند به اندازه خود امواج و یا حتی قوی تر از آن باشد.


  • آتنا حبیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی